Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Maar jij wil weten wat het precies inhoudt. Dan ben je aan het goede adres! Mij naam is SEO Maarten en ik ga je in deze handleiding genaamd ‘Wat is SEO?’, alles erover vertellen.

De eerste twee letters in SEO staan dus voor Search Engine. Een search engine is een zoekmachine en als we het over zoekmachines hebben bedoelen we eigenlijk maar één: Google.

Google is met meer dan 90% marktaandeel de meest gebruikte zoekmachine in Nederland. Daarnaast worden er per seconde meer dan 100.000 zoekopdrachten uitgevoerd en zijn 15% van al deze zoektermen nog nooit eerder uitgevoerd.

seo_maarten_avatarSEO MaartenSEO-specialist

Mijn naam is Maarten en ik ben een SEO-specialist. Met meer dan 10 jaar ervaring in de B2C en B2B ben ik beschikbaar om jouw website hoger in Google te krijgen.

Maar hoe werkt zo’n search engine nou precies? Google doet dat simpel gezegd in een proces van drie stappen: crawlen, indexeren en zoekresultaten presenteren.

  • Crawlen: gedurende dit proces zoekt Google met een computerprogramma – een crawler – naar content. Deze content, in de vorm van bijvoorbeeld tekst, afbeeldingen en video, download Google vervolgens. Dit zijn bijvoorbeeld jouw geschreven webpagina’s.
  • Indexeren: tijdens het indexeren analyseert Google de content en slaat het deze op in een soort van bibliotheek, een database. Jouw nieuw geschreven pagina staat nu in Google!
  • Zoekresultaten presenteren: nu de content is gevonden en opgeslagen, hoeft Google eigenlijk nog maar één ding te doen: de juiste content presenteren bij een passende zoekopdracht. Jij – degene die de zoekopdracht heeft ingevoerd – heeft nu antwoord op jouw vraag!

‘Om Google een beetje te helpen met dit enorme proces, zijn wij geboren: SEO-specialisten.’

SEO Maarten, 2023

Dit is natuurlijk een beetje simpel uitgelegd, maar is wel in de kern wat er gebeurt. Tienduizenden webpagina’s, miljoenen zoekopdrachten en miljarden zoekresultaten. Keer op keer, keer op keer.

Om Google een beetje te helpen met dit enorme proces, zijn wij geboren: SEO-specialisten. Wij – de zoekmachine helpers – zorgen ervoor dat Google bovenstaand proces snel en efficiënt kan uitvoeren. Maar natuurlijk ook om jouw website goed gevonden te laten worden. Dit doen we eigenlijk aan de hand van drie fundamentele SEO-principes:

  1. Content (on page SEO)
  2. Autoriteit (linkbuilding)
  3. Techniek (technische SEO)

1. Content (on page SEO)

‘Kort gezegd is (goede) content het einde van een zoekopdracht. Het antwoord op jouw vraag!’

SEO Maarten, 2023

Alledrie de fundamenten van SEO zijn even belangrijk. Maar als ik moest, moest, MOEST kiezen, dan koos ik voor content. Waarom? Omdat content kort gezegd het antwoord is op een zoekopdracht. In principe dus het eindproduct waar de gebruiker van de zoekmachine naar op zoek is.

Deze SEO-handleiding is de content en als ik het goed heb, ben je die nog steeds aan het lezen. Dit doe je omdat je het antwoord wil vinden op jouw zoekopdracht: ‘wat is seo’ (of iets in die richting, komen we zo op).

Bij het creëren van content, moet je twee dingen goed onthouden:

  1. Content creëren doe je voor diegene die de zoekopdracht uitvoert, niet voor de zoekmachine
  2. Content creëren doe je voor de zoekintentie achter de zoekopdracht

Tuurlijk is het belangrijk om je aan de spelregels van zoekmachine Google te houden, maar vergeet niet dat Google een bedrijf is. Zoals elk bedrijf, heeft Google ook klanten en is klanttevredenheid het allerbelangrijkste. Maak je dus content die de klant blij maakt, dan maak je Google blij. Maak je Google blij, dan krijg jij heel veel verkeer op je website.

1.1. Zoekwoordenonderzoek

De eerste stap die je zet, voordat je content gaat creëren, is onderzoek doen. Zoekwoordenonderzoek doen. SEO content draagt direct of indirect bij aan vindbaarheid. Deze vindbaarheid wil je creëren voor een bepaald zoekwoorden. Daarom is het belangrijk dat je inzicht krijgt in welke zoekwoorden mensen zoeken.

Zoekwoordenonderzoek doe je met een zoekwoorden-tool, een soort van computerprogramma. Deze tools zijn gewoon te gebruiken in je browser en dit is één van de leukste SEO-werkzaamheden. SEO-specialisten zijn vaak leergierig, onderzoekend van geest en analytisch ingesteld.

Er zijn diverse zoekwoorden-tools – daarover later meer – en iedere SEO-specialist heeft wel zijn eigen voorkeur. Uit mijn ervaring kan ik zeggen dat er niet per se één zoekwoordentool de beste is, maar dat de kracht ligt in het combineren van deze tools. Via deze weg pak je alle sterke punten uit elke tool en voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit.

1.1.1 Informeer jezelf

Voordat je ook maar onderzoek naar één zoekwoord, is het heel belangrijk dat je jezelf informeert. Lees jezelf goed in over het onderwerp waarvoor je het zoekwoordenonderzoek gaat uitvoeren. Als je het onderwerp kent, ken je de zoekwoorden die voorbij gaan komen, de betekenis en kan je verbanden leggen.

1.1.2 Zoekwoordenonderzoek-tools

Op de SEO-markt zijn diverse zoekwoordenonderzoek-tools. Zoals ik al zei heeft elke SEO-specialist wel een voorkeur en als jij intensief met SEO bezig gaat, zal je ook een voorkeur gaan ontwikkelen. De meest gebruikte zoekwoorden-tools zijn de volgende:

  • Ahrefs
  • SEMRush
  • MOZ
  • Ubersuggest
  • Google Keyword Planner

1.1.3 Zoekwoorden variabelen

1.1.4 Zoekintentie

1.1.5 Excel

1.2. Content creëren

Tuurlijk is het belangrijk om je aan de spelregels van zoekmachine Google te houden, maar vergeet niet dat Google een bedrijf is. Zoals elk bedrijf, heeft Google ook klanten en is klanttevredenheid het allerbelangrijkste. Maak je dus content die de klant blij maakt, dan maak je Google blij. Maak je Google blij, dan krijg jij heel veel verkeer op je website.

1.3. Content structuur

Tuurlijk is het belangrijk om je aan de spelregels van zoekmachine Google te houden, maar vergeet niet dat Google een bedrijf is. Zoals elk bedrijf, heeft Google ook klanten en is klanttevredenheid het allerbelangrijkste. Maak je dus content die de klant blij maakt, dan maak je Google blij. Maak je Google blij, dan krijg jij heel veel verkeer op je website.

2. Autoriteit (linkbuilding)

De meeste stemmen gelden.

Loop een willekeurige pizzeria binnen en vraag: ‘Wat is jullie beste pizza?’. Een grote kans dat de ober zegt: ‘De margerita, want die is het meest verkocht.’ Dit is ook een beetje hoe de autoriteit werkt bij Google. Dit fundament is beter bekend onder de naam linkbuilding.

3. Techniek (technische SEO)

‘Ken je die onbegrijpelijke websitecode in letters, cijfers en symbolen in allerlei kleuren? Dat is technische SEO. Prachtig!’

SEO Maarten, 2023

Scroll naar boven